Philadelphia on kaupunki, josta moni asia saa
alkunsa. Vuonna 1776 Philadelphian Independence Hallissa kirjoitettiin
Yhdysvaltain itsenäisyysjulistus. Vuonna
2014 Philadelphian Pennsylvanian yliopistossa Elisa vietti Fulbright-vuotensa
ensimmäiset päivät.
Orientaatiopäivinä eri puolilta maailmaa
saapuvat vieraiden kielten opetusassistentit tutustuivat toisiinsa,
FLTA-ohjelmaan, yhdysvaltalaiseen yliopistoelämään ja ylipäätään elämään
kaukana kotoa.Tapasin ihmisiä maista, joista en ollut aiemmin tavannut ketään. Olin monelle ensimmäinen suomalainen, jonka he koskaan olivat tavanneet. Yllätyin, kuinka nopeasti mieli alkoi henkilöidä maan, kulttuurin ja kansan tietyn ihmisen ympärille.
Omat mietteeni orientaatiosta ovat imelämpiä
kuin odotin. Kuvatkoon kuitenkin nyt lopulta vanha kunnon karamellilause ”tunsin olevani oikeassa paikassa oikeaan
aikaan” asiaa parhaiten. Enkö puolen tunnin kertakaikkisen kokojumin
jälkeen keksi tosiaan mitään kornimpaa?
Kolmantena orientaatiopäivänä aloin ajatella,
että tänne minä kuulun, vaikka olen lähes tuntemattomien seurassa. Tätä minä
haluan tehdä, vaikka en tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Tällä tavalla
saavutan pienen osan päämäärästäni, vaikka en osaa sanoa, mikä se on. Ehkä vuosikausien hikoilut ja räkäilyt kirjaston kirjojen päällä ja itkupotkut merkityksettömästä harhailusta eivät ole menneet hukkaan. Viimeisenä orientaatiopäivänä pienet onnenkyyneleet ennen nukkumaanmenoa tuntuivat erityisen merkityksellisiltä.
Tässä on tiivistelmä Elisan orientaatioviikosta:
Tiistai 5.8.2014
Mitä tapahtui?
- Saavuin Philadelphiaan kello 15.25 ja vietin
elämäni pisimmän kaksituntisen maahantulojonossa haukotellen. Söin suuren
määrän illallista 24-kerroksisen yliopistorakennuksen kattokerroksessa,
vaikken ollut yhtään nälkäinen, koska Suomessa oli aamuyö.
Mitä opin?
- Yksin matkustaessa on pakko alkaa luottaa
nopeasti niihin ihmisiin, jotka tapaa. Muutamassa päivässä heistä tulee
läheisiä.
Päivän kuva: Ensivaikutelma
Keskiviikko 6.8.2014Mitä tapahtui?
-
Eksyin turkkilaisten opetusassistenttien kanssa kahdeksan minuutin matkalla yliopiston
majoitustornista orientaatiorakennukseen, koska kaikki rakennukset ovat isoja,
näyttävät samalta ja ovat samojen kauniiden viheralueiden ympäröimiä.
- Kuuntelin neljä tervetuliaispuhetta ja
luennon kulttuurien välisestä kommunikaatiosta yhdysvaltalaisessa
luokkahuoneessa, luennon
yhdysvaltalaisten yliopistokampusten eroista ja yhtäläisyyksistä, luennon
uusista oppimisympäristöistä ja luennon
erilaisista yliopisto-opiskelijoista.
- Tutustuin Philadelphiaan bussin ikkunan läpi
meille järjestetyllä kaupunkikierroksella, jonka aikana kuulin nimen Benjamin
Franklin noin 30 kertaa. Juoksin
Rocky-elokuvista (muille paitsi minulle) tutut portaat ylös Philadelphian taidemuseon
edessä.
Mitä opin?
- Aamupalaksi voi syödä muutakin kuin
ruisleipää ja jogurttia. Amerikassa on muutakin ruokaa kuin hampurilainen ja
pitsa. Kevätrullat, juustot, hedelmät, aasialainen quinoa-salaatti,
friteeratut kanelibanaanit, paistettu kurpitsa, pitaleivät, kolme erilaista
hummusta, couscous-salaatti, pistaasipähkinät, tsatsiki, mintun lehdet ja
mustikat ovat kelpo kombo samalla lautasella.
- Erilaisista yliopisto-opiskelijoista
kertovalla luennolla konkretisoitui, että myös erilaisista kulttuureista
tulevilla opetusassistenteilla voi olla eriäviä mielipiteitä. Jokainen
luennolle osallistuva sai käteensä pienen kaukosäätimen, jolla pääsi kertomaan
anonyymisti mielipiteensä erilaisia ihmissuhteita koskeviin väittämiin klikkaamalla vaihtoehdon
a, b tai c. Tulokset nousivat diagrammeiksi valkokankaalle ja niistä
keskusteltiin. ”They are just sick” ja ”It’s
totally okay to make jokes about them” -kommentit järkyttivät, surettivat
ja saivat ajattelemaan, kuinka paljon maailma on vielä kesken.
Päivän kuva 1: Ruokapiiri
Päivän kuva 2: Rocky-portaat
Torstai 7.8.2014
Mitä tapahtui?
- Aamupäivällä kuuntelin luennot yhdysvaltalaisten yliopistojen arviointisysteemistä ja kommunikatiivisesta kielenopetuksesta. Iltapäivällä kiirehdin puolen tunnin pikkuluennoille, jotka käsittelivät tuntisuunnitelmia ja teknologiaa.
Mitä opin?
- Lähes kaikki muut opetusassistentit ovat kotimaassaan englannin kielen opettajia, eivätkä oman äidinkielensä opettajia niin kuin minä olen. Osa heistä opettaa englantia yliopistossa. Siksi haluan nostaa hattua suomalaiselle englannin kielen opetukselle siitä, että pärjään täällä nyt näinkin hyvin.
Päivän kuva: Oh Benjamin, Benny, our new bff
Perjantai 8.8.2014
Mitä tapahtui?
- Opetusassistentit jaettiin ryhmiin, jossa pääsimme
opettamaan toisillemme omaa kieltämme 10 minuutin tuokion verran. Minun ryhmässäni oli
ranskan, saksan ja portugalin kielen opetusassistentteja, joista yhdelläkään ei
ollut aavistusta siitä, miltä suomi kuulostaa. Tarkoitus oli aktivoida muut ja
käyttää opetettavaa kieltä mahdollisimman paljon. Lopulta päädyimme muun muassa
leikkimään yhdessä ”pää, olkapää, peppu,
polvet, varpaat” -laulua portugaliksi useamman kerran.
- Viimeisen päivän kunniaksi meille järjestettiin
illallistanssiaiset, joihin oli määrä pukeutua oman maan ja kulttuurin
mukaisesti. Minun asuni oli jotain Väinämöisen ja Suomi-neidon väliltä, ja
erityisesti kaksi pulleaa palmikkoani herättivät muissa suurta hilpeyttä.
Tapahtumassa oli ainutlaatuisen kansainvälinen tunnelma, jollaiselle vastaavaa
en ehkä koskaan elämässäni pääse kokemaan.
Katsoessani eri maiden esityksiä, tanssiessani turkkilaisen,
nigerialaisen ja venäläisen musiikin tahtiin ja ottaessani värikkäitä
yhteiskuvia tunsin itseni erittäin onnekkaaksi.
Mitä opin?
- Koulujärjestelmissä on suuria eroja. Se, miten itse on oppinut, vaikuttaa siihen, kuinka opettaa ja millaisesta opetuksesta pitää.
Olkaamme Suomessa onnellisia siitä, ettei meillä ole 80 oppilaan ryhmiä,
arvosanoja ei voi puhua tai lahjoa paremmiksi, opetus ei ole pelkästään
opettajakeskeistä luennointia eikä asioita pakoteta oppimaan ulkoa.
- Tottumus tiettyihin miesten ja naisten välisiin suhteisiin kotimaassa matkaa helposti ihmisten mukana monta tuhatta kilometriä. Moni opetusassistentti on kotoisin maasta, joissa mies päättää ja dominoi. Tasa-arvoiseksi
kasvatetuin silmin tuntuu erikoiselta katsoa esitystä hääseremoniasta, joka
symboloi miehen vahvistumista ja miehen suurta vastuuta ottaa harteilleen
vaimostaan huolehtiminen.Päivän kuva 1: Ensi vuoden kollegani
Lauantai 9.8.2014 ja sunnuntai 10.8.2014
Mitä tapahtui?
- Orientaation jälkeen vietin kaksi päivää
kolmen kiinalaisen tytön kanssa Philadelphiassa. Söin molempina päivinä
Chinatownissa, jossa minulle näytettiin, kuinka kiinalaisessa ravintolassa
oikeasti kuuluu käyttäytyä.
Mitä opin?
- Kolme kiinalaista tyttöä tykkää ottaa
enemmän valokuvia ja videoita kuin sata suomalaista instagrammaajamimmiä
yhteensä. Kuvien kanssa pelleily oli kivaa!
Päivän kuva: I did kung fu
Paahtavasta Bloomingtonista tuhat pusua
lähettäen
Elisa
P.S. Mikäli S2-opetus ja raapustukseni
kiinnostavat, käy lukemassa viime syksynä Hampurin yliopistossa Paula
Jääsalmi-Krügerin kanssa yhdessä kirjoittamamme artikkeli Lihaton lokakuu puhuttaa Suomessa. Millä reseptillä valmistetaan maukas keskustelu myös saksankielisten oppijoiden kanssa?. Sen voi lukea täältä: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135590.
Kyseessä on
Puhetta eri S2-foorumeilla -niminen kokoelma suomen opettajien ympäri maailmaa kirjoittamia artikkeleita puheen opettamisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti